הכנת בירה ביתית - המדריך המלא

לשבת - במרפסת, בסלון, בגינה ציבורית, על שפת הים - עם כוס בירה צוננת הוא אחד הדברים הכי כיפיים שאפשר לעשות. יש דבר מענג אפילו יותר: לשבת עם כוס בירה צוננת שאנחנו הכנו בעצמנו. בעידן ה-DIY, וכשקל יחסית לייצר בירות, כדאי גם לכם ללמוד איך עושים זאת. כדי לעזור לכם, הכנו עבורכם מדריך מפורט.

עקרונות בסיסיים

ייצור בירה מחייב 4 חומרי גלם: מים, שמרים, כשות ודגנים (ברוב המקרים שעורה, אבל גם חיטה או שיפון הם בסיס מתאים. המונח המקצועי הוא "לתת" - גרעיני דגן שעברו תהליך ספציפי שהופך אותם אידיאליים לייצור אלכוהול). ניתן להוסיף עשבי תיבול, תבלינים או פירות ליצירת בירות מיוחדות.

הציוד הבסיסי שאתם זקוקים לו כולל סיר לבישול (אפשר להתחיל עם 5 ליטר ואחרי שמתמקצעים לעבור לכמויות גדולות יותר), מיכל התססה, סיפון, מד חום, מכסה מתאים, נשם, הידרומטר, ברז, משוט ערבוב, משורה, פקקים וחומר חיטוי. הדרך הטובה ביותר היא לרכוש ערכה מוכנה, וכמובן לוודא שהיא אכן כוללת את כל מה שנחוץ. באופן דומה תוכלו לקנות גם ערכות שכוללות את חומרי הגלם הרלוונטיים.

שלב ראשון: בישול

טוחנים את הדגנים לגרגרים בגודל של בערך סנטימטר. לאחר מכן מרסקים את הגרגרים וקולים אותם בטמפרטורה של כ-65 מעלות. בתהליך הזה משחרר אנזימים שנמצאים בדגן ואלה מפרקים עמילנים לסוכרים.

מוסיפים את האבקה שהתקבלה לסיר שיש בו מים שכמעט רתחו (הכמות היא בהתאם לכמות האבקה ולכמות הבירה הרצויה). מערבבים היטב, וכשהנוזלים רותחים מוסיפים את הכשות ומנמיכים את האש. ממשיכים לבשל על אש נמוכה במשך שעה נוספת. הפעולה האחרונה בשלב זה היא לצנן את התערובת לטמפרטורת החדר.

 

תהליך בישול הדגנים לטובת הכנת בירה ביתית

 

שלב שני: התססה

ההתססה היא זו שלמעשה יוצרת את האלכוהול בבירה. בהתאם זהו שלב שחשוב ליישם באופן מדויק. לצורת ההתססה נדרשים שמרים, ומהות התהליך היא המרת סוכרים לפחמן דו חמצני ואלכוהול (באמצעות השמרים).

הפעולה הראשונה בשלב זה היא העברת הנוזל שהתקבל מהבישול אל הכלי שבו תתבצע ההתססה. לשם כך משתמשים בסיפון או שפשוט שואבים אותו אל הכלי. מיד לאחר מכן כדאי לנער מעט את המיכל, לאטום אותו ואז לנער לעוד 2 דקות - פעולה זו מעניקה לשמרים את החמצן הנחוץ להם בתחילת הדרך כדי שיוכלו למלא את תפקידם (לאחר מכן אסור שיהיה חמצן במיכל מפני שהוא פוגע בטעם הבירה). האיטום מושג באמצעות הנשם - שסתום חד-כיווני שמוציא החוצה פחמן דו-חמצני ולא מאפשר כניסת חמצן (וגם לא חיידקים). האינדיקציה הטובה ביותר לאיטום הרמטי היא בעבוע של הנוזל שבתוך הנשם.

את מיכל ההתתסה יש להציב במקום חשוך לגמרי, ובטמפטורה של כ-20 מעלות. משך ההתססה: שבועיים.

 

בירה בתוך מיכל התססה

 

בִּקְבּוּק

השלב האחרון הוא העברת הבירה שלכם לבקבוקים. ניתן להשתמש בבקבוקי בירה קיימים, ובכל מקרה ישנו ציוד ייעודי להעברת הבירה ממיכל התתססה לכל בקבוק ובקבוק וגם לצורך הוספת הפקק כך שהסגירה תהיה הרמטית. לאחר מכן תצטרכו לחכות בסבלנות עוד שבועיים - ואז תוכלו לצנן את הבירה שהכנתם בעצמכם וליהנות ממנה. לחיים!

 

תהליך מזיגת בירה ביתית לתוך בקבוק זכוכית

 

3 טיפים חשובים

1. אם לאחר שלב ההתססה, הטעם עדיין לא מושלם מבחינתכם, תוכלו לתת לשמרים לעבוד עוד מספר ימים ולטעום שוב את הבירה.

2. חובה להקפיד על חיטוי יסודי של כל הציוד לפני שמתחילים בתהליך. כל לכלוך, ולו הקטן ביותר, פוגע באופן משמעותי בטעם.

3. גם אם בפעם הראשונה, הבירה לא 100, אל תתייאשו - תמשיכו לנסות ולהתנסות, והשיפור יגיע תוך זמן קצר. עד שהתוצאות יהיו מספיק טובות תוכלו תמיד להתנחם בהזמנת משלוח בירות.

 

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

'

'

דלג לתוכן מרכזי